Της Ελευθερίας Πιπεροπούλου capital.gr
Στο προσκήνιο ήρθαν προβλήματα του Χιονοδρομικού Κέντρου Παρνασσού μετά από πρόσφατα δημοσιεύματα που έκαναν λόγο για πολύωρες καθυστερήσεις, τεράστιες ουρές και χαλασμένους αναβατήρες. Καταγγελίες επισκεπτών και χιονοδρόμων σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης συνθέτουν μια εικόνα ταλαιπωρίας που απέχει πολύ από τις προσδοκίες τους. Παρά τις επενδύσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, η έλλειψη τεχνογνωσίας φαίνεται πως κρατά το χιονοδρομικό κέντρο “παγιδευμένο” στη στασιμότητα. Τα ζητήματα που ανακύπτουν εγείρουν ερωτήματα και για την ασφάλεια των επισκεπτών, ειδικά μετά το πρόσφατο ατύχημα στην Ισπανία, όπου κατέρρευσε αναβατήρας, προκαλώντας τραυματισμούς.
Από την ΕΤΑΔ (Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου), που έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα και ευθύνη της διαχείρισης του Χιονοδρομικού, παραδέχονται στο Capital.gr ότι δεν λειτουργούν όλα άψογα και αναγνωρίζουν αστοχίες και ζητήματα, όπως οι ουρές και η ταλαιπωρία, τονίζοντας ότι, όπως σε όλες τις τουριστικές υποδομές, υπάρχει πάντα περιθώριο βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ωστόσο, διαβεβαιώνουν ότι η ασφάλεια των επισκεπτών αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα.
Έλλειψη τεχνογνωσίας
Πηγές με γνώση των θεμάτων λειτουργίας του χιονοδρομικού κέντρου επισημαίνουν στο Capital.gr ότι το βασικό πρόβλημα έγκειται στην αδυναμία προσαρμογής στις σύγχρονες απαιτήσεις διαχείρισης τουριστικών μονάδων. Όπως εξηγούν, τα χιονοδρομικά κέντρα είναι πολύπλοκες εγκαταστάσεις, που υπόκεινται σε αυστηρούς κανονισμούς ασφαλείας και απαιτούν εξειδικευμένο προσωπικό με κατάρτιση σε πολλαπλούς τομείς. Αναφέρουν ότι το χιονοδρομικό κέντρο Παρνασσού αντιμετωπίζει προκλήσεις σε διάφορους τομείς λόγω ελλείψεων σε τεχνογνωσία και αποδοτική διαχείριση.
Παρά τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια σε νέες εγκαταστάσεις, η αποτελεσματική λειτουργία τους απαιτεί τεχνογνωσία και σταθερή διαχείριση. Σύμφωνα με πληροφορίες, η συνεχής εξάρτηση από εξωτερικούς συνεργάτες, που συχνά κοστίζουν σημαντικά ποσά χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, σε συνδυασμό με τις χαμηλές αμοιβές του εσωτερικού προσωπικού, δημιουργεί ανισορροπίες. Η εκπαίδευση του προσωπικού είναι μια μακροπρόθεσμη διαδικασία που απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό και δέσμευση. Ωστόσο, κάθε χρόνο το χιονοδρομικό κέντρο χάνει ικανούς εργαζόμενους, οι οποίοι, παρά τη θέληση και τη γνώση τους, απογοητεύονται λόγω έλλειψης κινήτρων, εκπαίδευσης και επαγγελματικής σταθερότητας.
Την ίδια στιγμή, ευρωπαϊκά χιονοδρομικά κέντρα επενδύουν σε έναν σταθερό πυρήνα εργαζομένων, οι οποίοι αξιολογούνται με διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες. Στο Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού, εμπόδιο φέρεται να αποτελεί και η αντίσταση μόνιμων υπαλλήλων σε αλλαγές, αλλά και η ύπαρξη αδιαφανών διαδικασιών.
Άλλα ζητήματα που επισημαίνονται αφορούν την ανεπαρκή φύλαξη, η οποία αφήνει το χιονοδρομικό κέντρο εκτεθειμένο σε φθορές και κλοπές, όπως αφαιρέσεις καλωδίων, μηχανισμών και καυσίμων.
Από την πλευρά τους, αρμόδιοι του Χιονοδρομικού αναφέρουν στο Capital.gr ότι ειδικά οι νέοι αναβατήρες, οι οποίοι αντικαταστάθηκαν μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ την περίοδο 2010-2016, έχουν σχεδιαστεί ώστε να απαιτούν την ελάχιστη δυνατή ανθρώπινη παρέμβαση. Παράλληλα, διαβεβαιώνουν ότι οι χειριστές έχουν λάβει εκτεταμένη εκπαίδευση από την κατασκευάστρια εταιρεία και συνεχίζουν να εκπαιδεύονται τακτικά.
Ωστόσο, αναγνωρίζουν ότι ενδέχεται να υπάρχουν ελλείψεις σε δευτερεύον προσωπικό, όπως στους τομείς της στάθμευσης και των ταμείων, γεγονός που μπορεί να επηρεάζει την εμπειρία των επισκεπτών. Συνολικά, το χιονοδρομικό κέντρο απασχολεί περίπου 110 εργαζομένους στη λειτουργία του κατά τη χειμερινή περίοδο, ενώ κατά τους θερινούς μήνες, το προσωπικό συντήρησης εγκαταστάσεων ανέρχεται σε περίπου 26 άτομα.
Βλάβες σε αναβατήρες
Αναφορικά με το διήμερο 18 και 19 Ιανουαρίου, κατά το οποίο καταγράφηκαν περιστατικά έντονης ταλαιπωρίας των επισκεπτών, η διοίκηση του Χιονοδρομικού Κέντρου Παρνασσού, απαντώντας σε ερωτήματα του Capital.gr, υπογραμμίζει ότι η πλειονότητα των αναβατήρων λειτούργησε κανονικά. Όπως επισημαίνει, όλες οι πίστες ήταν διαθέσιμες για χιονοδρομία, με εξαίρεση την πίστα του “Ηρακλή”, η οποία παραμένει κλειστή λόγω της επικείμενης αντικατάστασης του ομώνυμου αναβατήρα. Το έργο, που αφορά τη μετάβαση από τον υφιστάμενο τετραθέσιο αναβατήρα σε νέο εξαθέσιο, πρόκειται να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Εκτός από τον “Ηρακλή”, εκτός λειτουργίας παραμένει και ο αναβατήρας “Αίολος”, ο οποίος υπέστη βλάβη έπειτα από έντονα καιρικά φαινόμενα τον περασμένο Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΧΚΠ, ο “Αίολος” πρόκειται να τεθεί σύντομα σε λειτουργία, καθώς το νέο ανταλλακτικό έχει ήδη δοκιμαστεί και εκκρεμεί μόνο η τελική πιστοποίησή του.
Σε ό,τι αφορά τις ουρές αναμονής, η διοίκηση του Χιονοδρομικού αναγνωρίζει ότι παρατηρήθηκε αυξημένη κίνηση στον αναβατήρα “Βάκχο”. Το γεγονός αυτό αποδίδεται τόσο στη μη λειτουργία των αναβατήρων “Ηρακλή” και “Αίολου”, όσο και στη μεγάλη προσέλευση επισκεπτών. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι είναι αναμενόμενο να δημιουργούνται ουρές σε δημοφιλείς αναβατήρες, ενώ, σύμφωνα με τη διοίκηση, ο χρόνος αναμονής δεν ξεπέρασε τα 20 λεπτά. Την κατάσταση επιβάρυνε περαιτέρω και μια διακοπή ρεύματος στην περιοχή από τη ΔΕΗ, η οποία δυσχέρανε τη λειτουργία του κέντρου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, το πρόβλημα ενδέχεται να οφείλεται στην έλλειψη αυτόματης μεταγωγής των αναβατήρων στη λειτουργία γεννήτριας, παρόλο που οι γεννήτριες είναι διαθέσιμες. Από την πλευρά της, η ΕΤΑΔ διαβεβαιώνει ότι οι γεννήτριες λειτούργησαν κανονικά.
Επιπλέον, πηγές αναφέρουν ότι οι αναβατήρες συχνά λειτουργούν με χαμηλότερη ταχύτητα, λόγω της ανεπαρκούς εξοικείωσης των χειριστών με τις απαιτήσεις λειτουργίας που έχει θέσει ο κατασκευαστής, γεγονός που επηρεάζει την αποδοτικότητα των εγκαταστάσεων.
Παράλληλα, υπάρχουν αναφορές για συχνές μικροβλάβες και σε άλλους αναβατήρες, όπως η “Σαχάρα” και ο “Οδυσσέας. Σύμφωνα με τους αρμόδιους, τέτοια προβλήματα είναι αναμενόμενα σε εγκαταστάσεις που περιλαμβάνουν μηχανήματα. Ωστόσο, τονίζουν ότι το κύριο ζήτημα είναι να διασφαλίζεται πως αυτά δεν θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των επισκεπτών και ότι αντιμετωπίζονται με τον κατάλληλο τρόπο και εντός εύλογου χρονικού διαστήματος.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι όλες οι πλευρές υπογραμμίζουν την ανάγκη σωστής εκπαίδευσης των ίδιων των χιονοδρόμων και επισκεπτών. Πολλές φορές, δεν λαμβάνουν την κατάλληλη εκπαίδευση, ενώ συχνά υπερεκτιμούν τις δυνατότητές τους.
Συντήρηση και επενδύσεις
Η διοίκηση του Χιονοδρομικού διαβεβαιώνει ότι η ετήσια προληπτική τακτική συντήρηση των Η/Μ εγκαταστάσεων, πραγματοποιείται σύμφωνα με τις απαιτήσεις των κατασκευαστών στα απαιτούμενα χρονοδιαγράμματα και ολοκληρώνεται με τις σχετικές πιστοποιήσεις καλής λειτουργίας. Το σύνολο των πιστοποιήσεων κατατίθεται στον φορέα αδειοδότησης του υπουργείου Τουρισμού όπου και εκδίδεται το Σήμα λειτουργίας του χιονοδρομικού.
Αναφέρεται ότι από το 2010 έως το 2016 έχουν επενδυθεί 36 εκατ. ευρώ στον εκσυγχρονισμό 5 εναέριων αποσυμπλεκόμενων και δύο συρόμενων αναβατήρων τα οποία και αποτελούν τον βασικό πυρήνα λειτουργίας στο πρόγραμμα του χιονοδρομικού. Από το Ταμείο Ανάκαμψης έχουν εγκριθεί 10 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση του αναβατήρα “Ηρακλή”.
Σημειωτέον ότι στις οικονομικές καταστάσεις της ΕΤΑΔ για το 2023, αναφερόταν πως ο κύκλος εργασιών του Χιονοδρομικού Κέντρου διαμορφώθηκε σε 2,018 εκατ. ευρώ, από 3,18 εκατ. ευρώ το 2022 (σ.σ. ο συνολικός κύκλος εργασιών της ΕΤΑΔ ήταν 55,5 εκατ. ευρώ, έναντι 48,5 εκατ.). Όπως σημειωνόταν, “παρά την περιορισμένη χιονόπτωση το Κέντρο λειτούργησε πάνω από 100 μέρες και φιλοξένησε άνω των 113.000 επισκεπτών και χιονοδρόμων”.